|
|
|
Wybór najważniejszych militariów znalezionych w Gieczu na nowej wystawie w muzeum gieckim: żelazny miecz, zdobiony złoceniami szyszak i grot włóczni
|
Głowica miecza (widok z boku)
|
Głowica miecza (widok z góry)
|
|
|
|
Fagmenty kolczugi znalezione we wkopie wyrabowanego grobu odkrytego wewnątrz kościoła grodowego (Giecz stan. 1, nr inw. 220/1998)
|
Żelazne groty bełtów do kuszy i groty włóczni (zdjęcie wykonano na nowej wystawie w Gieczu)
|
Żelazne groty bełtów do kuszy, m.in. z ośmiopłaszczyznowym ostrzem (w tej odmianie nie znane poza Gieczem), wyraźnie dowodzą specjalizacji miejscowych kowali w produkcji oręża
|
|
|
|
Topór żelazny
|
Zachowany w dobrym stanie żelazny topór o szerokim ostrzu spuszczonym ku dołowi i prostym grzbiecie (dł. 17 cm, szer. ostrza 11,6 cm). Opierając się na typologii A. N. Kirpičnikova (1966) zaliczyć go można do typu Va, charakterystycznego dla obszarów Rusi, terenów wschodniobałtyjskich i środkowo-zachodnioeuropejskich od XIII do XIV w. (Giecz stan. 2 — grobla, wykop 4, kompleks II, badania 1990 r.)
|
Bojowy topór żelazny zachowany w całości, zaopatrzony w języczki na obuchu. Otwór dla drzewca pochylony jest do tyłu, topór był więc osadzony pod kątem ostrym
|
|
|
|
Topory na wystawie w Gieczu
|
Żelazny nóż bojowy (po konserwacji) wraz z dobrze zachowanym dolnym okuciem pochwy (tzw. trzewikiem) z brązu (Giecz, stan. 4, grób nr 52/99, nr inw. 156/1999)
|
Nóż żelazny (przed konserwacją)
|
|
|
|
Fragmenty dwóch noży z widocznymi otworami na nity do przymocowania okładzin rękojeści
|
Kilka tzw. trzewików, czyli metalowych okuć dolnych zakończeń noży (Giecz stan. 4, nr inw. 39, 141 i 52/1999)
|
Fragment strzemienia
|
|
|
|
Ostroga żelazna
|
Ostroga typu III wg Z. Hilczerówny, z tzw. kółkiem gwiaździstym zamiast wcześniej występującego kolca (datowana od przełomu XIII i XIV w.)
|
Większa z tych dwóch ostróg — zachowana w całości, z zaczepami ogniwkowymi w kształcie prostokąta, o lekko esowatych ramionach zdobionych poprzecznymi żłobkami — należy do typu II, odmiany 3 wg Z. Hilczerówny (2. poł. XII–XIII w.)
|
* Autorem fotografii nr 2–4, 11–14 i 17–18 jest Piotr Namiota, a zdjęcia nr 1, 5–10 i 15–16 wykonał Jerzy Wierzbicki
|