REZERWAT ARCHEOLOGICZNY w GIECZU
GRÓD, MUZEUM, WYKOPALISKA, LITERATURA ARCHEOLOGICZNA
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktualizacja – 20.07.2015. | Witamy | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elżbieta IndyckaZ badań nad cmentarzyskami gieckiego kompleksu osadniczegoPodjęte w 1949 roku w ramach akcji milenijnej badania wczesnośredniowiecznego gieckiego kompleksu osadniczego miały w swym programie zlokalizowanie i zbadanie cmentarza przynależnego do grodu. W trakcie kilku sezonów wykopaliskowych badania związane z tą problematyką objęły: 1. cmentarz funkcjonujący na grodzie przy kościele p.w. św. Jana Chrzciciela (stan. 1), 2. nekropolę przykościelną wraz z pochówkami wewnątrz kościoła p.w. Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja w Gieczu (stan. 3), 3. teren położony na N od grodziska (stan. 4) 1. Prowadzono również nadzory archeologiczne przy pracach budowlanych na terenie wsi Giecz (ryc. 1). Badania wykopaliskowe na wymienionych cmentarzyskach były jednosezonowe i mimo jedynie częściowego ich rozpoznania nie były kontynuowane. Opublikowano tylko wstępne wyniki prac ze stan. 4 (Kostrzewski 1961) i stan. 3 (Kostrzewski 1956), rezultaty badań cmentarzyska przy kościele na grodzisku zachowały się w archiwum w Oddziale Gieckim MPP na Lednicy w formie maszynopisu (Knapowska-Mikołajczykowa 1963). Drukiem ponadto ukazało się opracowanie materiału kostnego (Rożnowski 1964). W pracach tych nie przedstawiono jednak całości materiałów pozyskanych w trakcie badań, a wartych szerszej prezentacji. Niniejszy komunikat ma więc na celu przedstawienie, na podstawie zachowanej dokumentacji, wszystkich materiałów z badań przeprowadzonych na tych stanowiskach. Dokumentacja to jest niestety fragmentaryczna i w większości przynosi tylko ogólnikowe opisy sytuacji zastanych w wykopach; istotny jest brak informacji o dokonywanych pomiarach niwelacyjnych, a przede wszystkim o stratygrafii stanowisk. Ponadto materiał zabytkowy częściowo zaginął. Z konieczności więc niniejsza prezentacja może mieć charakter jedynie opisowy, przedstawiając tylko to materiały, które zachowały się w archiwum Oddziału Gieckiego MPP na Lednicy. Komunikat ten dotyczy badań przeprowadzonych do 1973 roku, rezultaty prac wykopaliskowych podjętych ponownie na tych stanowiskach będą przedmiotem odrębnego opracowania. Giecz, stan. 1W 1962 kontynuowano, rozpoczęte rok wcześniej prace wykopaliskowe przy reliktach romańskiego kościoła, którego fragment odsłonięto na N od stojącej obecnie, XVIII-wiecznej, drewnianej świątyni pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela. Badaniami kierowała mgr A. Knapowska-Mikołajczyk. W trakcie prac wykopaliskowych w wykopie o powierzchni 131 m², zlokalizowanym po obu stronach muru kościoła, odsłonięto fragment cmentarza przykościelnego. Wyeksplorowano łącznie 24 pochówki, w zdecydowanej większości zachowanych w układzie anatomicznym, przy czym 18 grobów zlokalizowanych było po północnej, zewnętrznej stronie północnej ściany nawy odsłanianej jednocześnie świątyni, 4 groby znajdowały się po stronie południowej muru, 2 natomiast przecinały mur po osi N-S (ryc. 2). Niewiele danych posiadamy na temat stratygrafii i rozwarstwienia chronologicznego poszczególnych grobów. Na podstawie wstępnej analizy ceramiki pochówki zlokalizowane po N stronie muru kościoła romańskiego autorka badań datowała na „czas nie przekraczający XIV stulecia”. Jedynie 2 groby, zorientowane po osi N-S i przecinające relikty muru wiązała z czasami nowożytnymi (XVIII wiek). Nie wykluczone jest jednak, iż część obiektów wiązanych z cmentarzem wczesno- i średniowiecznym ma późniejszą, niż sugerowana, metrykę. Nieliczny zbiór tzw. zabytków wydzielonych pozyskany podczas eksploracji grobów zaginął. Zachowały się tylko ich opisy i rysunki umieszczone w dzienniku polowym (por. tab. 1 i ryc. 4). Tabela 1
Zestawienie ilościowe tzw. zabytków wydzielonych ze stanowiska 1
Wyjątkowym, nie tylko ze względu na bogate wyposażenie, lecz również z uwagi na to, że jest jedynym z całą pewnością pochówkiem wczesnośredniowiecznym, był grób 6/62. Odsłonięto go po N stronie świątyni. W grobie tym pochowano dziecko płci żeńskiej. Odkryte w nim kabłączki skroniowe, szklane obrączki (2 egz.) i szklane koraliki (16 sztuk). O specjalnym potraktowaniu zmarłej świadczą też odkryte w okolicy klatki piersiowej ziarna zbóż symbolizujące unicestwianie i odradzanie. Walor datujący mają esowate kabłączki skroniowe, które występują w Wielkopolsce w okresie od XI do XIII wieku (Kóčka-Krenz 1993). Pewną i jedyną przesłanką mogącą być pomocną w określeniu względnej chronologii pozostałych pochówków może być ich lokalizacja. Groby znajdujące się na południe od muru kościoła są przypuszczalnie późniejsze niż te, odkryte po przeciwnej jego stronie. Po S stronie muru odsłonięto bowiem znaczną ilość luźnych kamieni i zaprawy (destruktu wyznaczającego definitywny kres funkcjonowania budowli romańskiej), w które wkopane były groby 11, 14, 15, 16.). Również późną metrykę (przypuszczalnie XVIII w.) mają 2 groby (12 i 13) przecinające mur po osi N-W. Natomiast cmentarz przykościelny, którego fragment odsłonięto po N stronie muru nawy wspomnianego, odsłanianego kościoła, założono prawdopodobnie jeszcze w okresie jego funkcjonowania, gdyż orientacja grobów zlokalizowanych w tym miejscu odpowiada orientacji świątyni odbiegającej dość znacznie od osi E-W (NE-SW). Wiek i płeć określono w przypadku 14 osobników (łącznie z pochówkami XVIII-wiecznymi) 2. Odkryte groby przyporządkowano, z jednym wyjątkiem, osobnikom płci męskiej zmarłych w wieku: infans (1 pochówek), adultus (8 pochówków), maturus (4 pochówki). Wspomnianym wyjątkiem jest grób 6/62, w którym pochowano dziecko płci żeńskiej zmarłe w wieku około 7 lat. W przypadku 2 grobów (7 i 10) w obrębie wkopów grobowych wyodrębniono nieliczne, luźne kości ludzkie, należące do innych, niż w odkrytych grobach, osobników. Wszystkie szkielety z grobów zlokalizowanych po N stronie muru zorientowane były w przybliżeniu wzdłuż osi E-W, z głowami na W. Zmarli ułożeni byli na grzbiecie (być może za wyjątkiem grobu nr 10) z rękoma wyprostowanymi przeważnie wzdłuż tułowia, w wyjątkowych tylko przypadkach spoczywały one na miednicy. W grobie 14, usytuowanym po S stronie muru, zmarły ułożony był również na grzbiecie lecz z głową skierowaną na N (podobnie zorientowano groby 12 i 13). Pozostałe pochówki z tej strony muru ułożone były wzdłuż osi E-W, z głowami na W. Informacje na temat jam grobowych są znikome, w wielu wypadkach ich wypełniska nie różniły się od otaczającej je warstwy. W dzienniku polowym jest wzmianka, że „były bardzo wąskie a ich granice przebiegały tuż przy szkieletach”. Bardziej czytelne były spągi jam grobowych; miały one kształt prostokąta z lekko zaokrąglonymi narożnikami. W wypełnisku jam grobów 6 i 10 odnotowano obecność węgli drzewnych, niestety brak dokładnych informacji na ten temat. Węgle drzewne (jak też również warstwy spalenizny) występowały poza jamami grobowymi, trudno więc stwierdzić, czy ich obecność w wymienionych grobach była wyjątkowa, a tym samym związana z elementem obrządku pogrzebowego. Nie zarejestrowano śladów trumien (poza wspomnianymi już grobami 12 i 13), ani żadnych metalowych ich części w postaci gwoździ czy też okuć. Przy wielu szkieletach (groby 6, 8, 10, 19, 20, 21) zaobserwowano intencjonalnie(?) ułożone kamienie, leżące najczęściej w okolicy czaszki (nad lub pod nią). Rzadziej znajdowały się one również wzdłuż tułowia (grób 21) lub przy dolnych partiach szkieletu (groby 19 i 21). Autorka badań uznała, że „regularną” obstawę kamienną miały groby 3 i 17 (ryc. 3), sugerując jednocześnie, że większość zmarłych chowana była w obstawach kamiennych. I w tym przypadku brak jednoznacznych danych pozwalających zaakceptować powyższe stwierdzenia, bowiem część kamieni tzw. obstaw mogła pochodzić z rozsypiska ścian kościoła romańskiego. Najczęściej przy szkieletach znajdowano tzw. „amulety”, których pojedyncze egzemplarze odkryto w grobach 1, 3, 5, 6, 7, 21, 24; w grobie 22 znaleziono natomiast dwa takie „amulety”. Wg sugestii Knapowskiej-Mikołajczyk wykonane one były z kłów dzika. Brak analizy zoologicznej wspomnianego materiału uniemożliwia jednak jednoznaczne określenie przynależności gatunkowej osobników, których kły zostały użyte do produkcji tych przedmiotów. Zaledwie jeden ząb zwierzęcy (niestety znalezisko luźne, nie przyporządkowane żadnemu grobowi) wykazuje cechy amuletu (ryc. 4: 8). Poza stwierdzeniem braku reguły w lokalizacji „amuletów” w obrębie wkopów grobowych, nie zachowały się żadne informacje uściślające miejsce ich położenia. Częstym znaleziskiem „przy szkieletach” były kości zwierzęce. Fakt ten jednak można wiązać z kontekstem stratygraficznym grobów, które wkopywane były w warstwy osadnicze nasycone zoologicznym materiałem kostnym, jak i ceramiką Wydaje się, że tylko w jednym przypadku można mówić o celowym złożeniu kości zwierzęcych w jamie grobowej. Dotyczy to grobu 21, w którym pod czaszką znajdował się „trzyramienny róg jeleni”, a na W od niej fragment zaostrzonej kości (ryc. 4: 17). Interesujące są znaleziska łusek ryb w grobach 6, 8, 10 i 20. Niestety, i w tym przypadku brak jest informacji czy łuski to odkryto wyłącznie w grobach. Nieco na E od kości stóp szkieletu z grobu 20 i na N od grobu 21 zaznaczono miejsca odkrycia czaszek końskich (nie podano bliższych danych o tych znaleziskach). Pewną wskazówką pomocną w określeniu zasięgu cmentarza jest wzmianka o wykopie eksplorowanym w 1959 r. przy E ścianie powstałej w 1907 r. plebani, na podwórzu probostwa (Kostrzewski 1961). Odkryte w tym miejscu zniszczone pochówki wiązać z całą pewnością można z cmentarzem przykościelnym. Na groby natknięto się również na południe od plebani podczas prac związanych z zakładaniem instalacji elektrycznej (1997 r.). Opis grobów ze stanowiska 1.
A. Groby zlokalizowane po N stronie muru kościoła
Grób 1/62.
Grób 2/62.
Grób 3/62.
Grób 4/62.
Grób 5/62.
Ryc. 4. Giecz, stan. 1. Wybór zabytków; por. tab. 1. Rysunki wykonano na podstawie dokumentacji polowej oraz przygotowywanego do druku artykułu
Grób 6/62.
Grób 7/62.
Grób 8/62.
Grób 9/62.
Grób 10/62.
Grób 17/62.
Grób 18/62.
Grób 19/62.
Grób 20/62.
Grób 21/62.
Grób 22/62.
Grób 24/62. B. Groby zlokalizowane po S stronie muru.
Grób 11/62.
Grób 14/62.
Grób 16/62.
Grób 15/62.
Grób 23/62. Giecz, stan. 3Badania na stanowisku 3 (wnętrze i bezpośrednie sąsiedztwo kościoła p.w. św. Mikołaja) miały głównie charakter sondażowy. Ich wynikiem było jedynie skonstatowanie istnienia cmentarza na tym terenie, bez ustalenia jego chronologii. W ramach prac mających na celu zlokalizowanie cmentarzyska na stan. 3 w Gieczu, założono w okolicach romańskiego kościoła 4 wykopy sondażowe. Badania prowadził mgr B. Zielonka w 1955 roku. Dokumentacja z przeprowadzonych wówczas badań zachowała się niestety jedynie w postaci szkicu sytuacyjnego sondaży (ryc. 5). Z ratowniczych badań wykopaliskowych (1951–1953) prowadzonych wewnątrz i na zewnątrz kościoła św. Mikołaja, a mających ścisły związek z konserwacją tego zabytku, zachowała się jedynie wzmianka o znajdowanych licznych kościach ludzkich (Kostrzewski 1953, 1956). Stosunkowo liczne pochówki zlokalizowano w rowach melioracyjnych kopanych w 1973 roku na S od kościoła w Gieczu (por. ryc. 5). Nadzór archeologiczny sprawowała mgr M. Grabska. W oparciu o zachowaną dokumentację, wnioskować można, że stratygrafia tej partii cmentarzyska była nieskomplikowana. Wkopy grobowe bowiem rysowały się już pod warstwą humusu (o miąższości wahającej się od 20 do 70 cm). Poniżej wkopów znajdował się strop calca (żółty piasek). Brak informacji o warstwie, w którą wkopano groby, jak również o chronologii obiektów. Łącznie zadokumentowano 10 jam grobowych ze zniszczonymi pochówkami. Z opisu poszczególnych jam grobowych wynika, że w dwóch z nich nie stwierdzono kości ludzkich, przy trzeciej natomiast nie określono, czy znalezione tam kości były ludzkie czy zwierzęce. Ze sprawozdania natomiast wynika, że odkryto 9 pochówków w stanie pozwalającym na określenie ich orientacji — miały być ułożone po osi E-W z głowami na W. W jednym przypadku szkielet ułożony był wzdłuż osi N-S; nie podano jednak, w którą stronę skierowana była czaszka. Nie posiadamy informacji czy zachowany materiał kostny poddany został analizie antropologicznej. W rowach czytelne były zarysy jam grobowych. Ich długość wahała się od 150 cm do aż 340 cm (przypuszczalnie w tym przypadku odsłonięto połączone jamy grobowe). Głębokość wkopów grobowych: od 50 cm do 150 cm; ich wypełnisko stanowiła ciemnobrunatna próchnica Poza kośćmi we wkopach znaleziono jedynie "drobne ułamki naczyń wczesnośredniowiecznych, z których część zdobiona jest ornamentem linii falistej, poziomymi bruzdami i grzebykiem”. Opis grobów zarejestrowanych w rowach melioracyjnych
na stanowisku 3 w Gieczu A. Rów 1
Grób 1.
Grób 2.
Grób 3.
Grób 4.
Grób 5. B. Rów 2.
Grób 1.
Grób 2. C. Rów 3.
Grób 1.
Grób 2. D. Rów 4.
Grób 1. Najprawdopodobniej ścisły związek z przebadanym w 1973 r. fragmentem cmentarza ma niekompletnie zachowany szkielet oraz drobne kości ludzkie odkryte kilkadziesiąt metrów na wschód od niego (por. ryc. 5), w trakcie prac przy zakładaniu słupów do przewodów elektrycznych (1954 r.). Prace nadzorował mgr M. Tuszyński. Odsłonięto niekompletny szkielet (miednica wraz z kończynami dolnymi) ułożony na grzbiecie, wzdłuż osi E-W z czaszką na E. Ponadto zlokalizowano również duże skupisko ceramiki i kamień żarnowy. Brak bliższych danych na temat chronologii tych materiałów. Giecz stan. 4Pierwsze prace mające na celu zlokalizowanie cmentarza przynależnego do grodu podjął w 1955 roku mgr B. Zielonka. Prowadzono je na NW od grodziska, na pole, gdzie według miejscowej tradycji miały znajdować się „groby rycerzy” i skąd prawdopodobnie pochodzi żelazny hełm kryty złoconą blachą znaleziony przed I Wojną Światową. Założono wówczas dwa wykopy sondażowe, o wymiarach 1×1 m i 2,5×1 m, które prawdopodobnie nie przyniosły pozytywnych rezultatów. Stan zachowanej dokumentacji uniemożliwia uszczegółowienie ich lokalizacji. Kolejne prace nad tym zagadnieniem podjęła w 1959 roku mgr H. Nejowa. Penetracją objęto również pole na N od grodziska, gdzie założono kilka wykopów i sondaży o łącznej powierzchni ponad 100 m² (ryc. 6), odsłaniając fragment bardzo zniszczonego cmentarzyska. Z zachowanej dokumentacji wynika, że odkryto wówczas 3 pochówki zachowane w układzie anatomicznym (groby 1, 5, 14), 3 mocno zniszczone groby, w których jednak układ kości sugeruje ich pierwotną orientację (groby 2, 3, 8), oraz 10 skupisk luźnych kości, w tym 2 skupiska czaszek (ryc. 7).
Dane na temat stratygrafii i chronologii cmentarzyska są enigmatyczne. Wiadomo, że groby uchwycono pod warstwą ziemi ornej, „w szarej ziemi, w jednej warstwie”. Brak informacji na temat jam grobowych i ich wypełnisk. Na podstawie wstępnej analizy elementów wyposażenia grobów oraz materiału ceramicznego określono chronologię cmentarzyska (XI–XII wiek). Stan zachowania materiału kostnego pozwolił na określenie płci i wieku w 16 przypadkach — łącznie z materiałem ze skupisk z czaszkami. Wyróżniono kości 6 kobiet (w tym zmarłe w wieku adultus 4, maturus 1 i senilis 1), oraz 9 mężczyzn (5 zmarłych w wieku adultus i 4 w wieku maturus); pochowano to także osobnika o nieokreślonej płci, zmarłego w wieku juvenis. Z badań cmentarzyska pochodzi stosunkowo liczny zbiór tzw. zabytków wydzielonych i ceramiki. W większości materiał ten pozyskano z warstwy ornej, częściowo również z zalegającej tuż pod nią warstwy zawierającej groby. Niestety niemożliwe jest pewne przyporządkowanie określonego zabytku konkretnemu pochówkowi. Niewątpliwie jednak część z nich stanowiła pierwotne wyposażenie zmarłych. Zestawienie ilościowe tzw. zabytków wydzielonych przedstawia tabela 2, a wybrane zabytki zamieszczono na ryc. 9 i 10. Tabela 2
Zestawienie ilościowe tzw. zabytków wydzielonych ze stanowiska 4
Poniżej poziomu pochówków odsłonięto szereg obiektów o nieokreślonej funkcji, które wiązano z osadą przygrodową, którą na podstawie ceramiki datowano na XI wiek. Opis grobów na stanowisku 4
Grób 1/59, ar 1, ćw. B.
Grób 2/59, ar 1, ćw. B; ar 2, ćw. A. Szkielet mocno zniszczony i częściowo rozwleczony (wiek i płeć nieoznaczone). Ułożenie kości miednicy i krzyżowej wraz z kośćmi udowymi oraz czaszki sugeruje pierwotne ułożenie zmarłego po osi E-W z głową na W.
Grób 4/59, ar 1, ćw. A.
Grób 5/59, ar 4, ćw. C.
Grób 6/59, 7/59, ar 1, ćw. B.
Grób 8/59, ar 1, ćw. B.
Grób 9/59, ar 1, ćw. B/D.
Grób 10/59, ar 1, ćw. B.
Grób 11/59, ar 1, ćw. B.
Grób 12/59, ar 1, ćw. D.
Grób 13/59, ar 1, ćw. A/B.
Ryc. 9. Giecz, stan. 4. Wybór zabytków;
por. tab. 2
Grób 14/59, ar 1, ćw. D.
Grób 15/59, ar 1, w centrum.
Grób 16/59, ar 1, ćw. A.
Ryc. 10. Giecz, stan. 4. Wybór zabytków; por. tab. 2
Grób 17/59, ar 2, ćw. B/ ar 3, ćw. A. Jak wynika z powyższego przedstawienia wyników badań przeprowadzonych na cmentarzyskach gieckiego kompleksu osadniczego, posiadamy jedynie ogólnikowe informacje na temat chronologii, obrządku pogrzebowego i struktury populacji pochowanej na tych cmentarzach. Pełna analiza chronologiczna wraz z relacjami między wymienionymi cmentarzyskami oraz zdobycie materiałów do wieloaspektowego rozpoznania struktury populacji na nich pochowanych możliwa będzie po ponownym zbadaniu tych stanowisk. Badania archeologiczne wewnątrz kościoła św. Mikołaja w Gieczu są już zakończone, rozpoznano również fragment cmentarza przykościelnego a materiały pozyskane w trakcie tych prac są opracowywane. Ponownie podjęte (w 1997 r.) i kontynuowane prace wykopaliskowe przy kościele św. Jana Chrzciciela uzupełnią niewątpliwie naszą wiedzę o przykościelnym cmentarzu. Dzięki funduszom przyznanym przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w 1999 wznowiono również badania na stanowisku 4. Po zakończeniu tych prac możliwa będzie pełna analiza omawianych cmentarzysk.
Przypisy1 W wyniku prowadzonych w latach 1984–85 na terenie gieckiego kompleksu osadniczego badań powierzchniowych zmieniono wcześniejszą numerację stanowisk. I tak, wg dokumentacji AZP, grodzisko to stan. 4, osada przygrodowa znajdująca się na północ od niego to stan. 3, osada targowa z kościołem św. Mikołaja — stan. 1; jedynie most/grobla podobnie jak wcześniej, określono jako stan. 2. We wznowionych po latach i obecnie prowadzonych badaniach powrócono do wcześniejszej, funkcjonującej już kilkadziesiąt lat w literaturze numeracji stanowisk. 2 Istnieją rozbieżności między ilością odkrytych pochówków podaną przez F. Rożnowskiego — pisze on o 17 grobach, z dokumentacji wynika, że było ich 24; przypuszczać też można, że pomylono numerację grobów. Literatura
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|