REZERWAT ARCHEOLOGICZNY w GIECZU
GRÓD, MUZEUM, WYKOPALISKA, LITERATURA ARCHEOLOGICZNA
|
|||||
Aktualizacja – 20.07.2015. | Witamy | ||||
Stanisław Urbańczyk, Bogdan Kostrzewski, Andrzej WędzkiGiecz
1. Giecz, dawniej Gdecz, nazwa dzierżawcza od imienia Gedk//Gedko. Pierwotna odmiana cechująca się ruchomością e: Gdecz (w dokumentach pisane Gdech, Kdech, Gdecz), do Giedcza, w Giedczu, następnie zaś Gdecz, do Giecza, w Gieczu, z czasem została uproszczona: Giecz, Giecza, w Gieczu. Imię Gdek (z odmianą — Giedka, Giedkiem), osobno nie poświadczone, ps. *Gьdьkь, jest chyba zdrobnieniem również nie poświadczonego imienia Gied, Gda, od którego mogą pochodzić nazwy Gdów i Giednia. Imię to było być może przezwiskiem, spokrewnionym z wyrazem gid i gizd ‘brzydota, rzecz brzydka’. Inny wywód łączy wyraz gied <=*gьdь z rdzeniem god-, jako oboczność apofoniczną, przypisując znaczenie ‘piękny, stosowny’ (Kořínek), jeszcze inny z nazwą Gotów. W dobie chrześcijańskiej imię Gedko było zapewne utożsamiane z Gedeonem.
Lit.: M. Rudnicki, Nazwa miasta Gdańska, SO, 1, 1921, s. 183; tenże, Lechici i Skandynawi (Nordowie), SO, 2, 1922, s. 237; tenże, Wda i Gwda, SO, 6, 1927, s. 346; SEJP, s. 154; J. Koříek, K čes. hezký, Listy filologické, t. 58, 1931, s. 149–57, 278–87.
[Stanisław Urbańczyk]
2. Giecz (w pow. średzkim), wśr. zespół osadniczy złożony z grodziska i powiązanych z nim osad nieobronnych, badany od r. 1949 i uznany za rezerwat arch. Grodzisko pierścieniowate o powierzchni około 4 ha otoczone jest wałem o konstrukcji przekładkowej, w większości zachowanym. W płn. części grodziska widoczny jest ślad wału wewnętrznego, oddzielającego gród od podgrodzia. Lokalizacja najstarszego grodu nie jest jeszcze znana. Zapewne obejmował on tylko płd. część grodziska, gdzie m. in. odkryto fundamenty kamienne kompleksu architektonicznego złożonego z palatium i rotundy. Budowli tej, zapoczątkowanej w czasach Bolesława Chrobrego lub Mieszka II, nie ukończono pradopodobnie skutkiem najazdu Brzetysława I. Plan i wymiary wskazują, że wzorem dla niej był kompleks pałacowy na Ostrowie Lednickim. W drugiej połowie XI w. gródek przeniesiono do płn. części grodziska, oddzielonej od reszty grodu wspomnianym wałem. W związku z tym zapewne zbudowano tu kościół, istniejący do dziś, a wymieniony w źródłach z w. XIII. Śladem najstarszej świątyni w tej części grodu są odkryte tutaj resztki murów wczesnorom. W pozostałej części grodu, na zasypanych fundamentach budowli i terenach sąsiednich, rozwinęło się intensywne osadnictwo o charakterze produkcyjnym (hutnictwo, rzemiosło) i handlowym. Funkcje wału wewnętrznego ustały w w. XIII. Wał zewnętrzny naprawiano jeszcze w w. XIV. Równocześnie z grodem rozwijały się trzy sąsiadujące z nim osady. Najstarszą, położoną na płd. wschód od grodziska i zamieszkaną przez ludność rolniczą i rybacką, identyfikuje się z osadą Skłoków, wymienianą w źródłach pisanych iistniejącą tu jeszcze w w. XVIII. Druga, przylegająca do grodu od strony płn.-zach., dziś również nie istniejąca, była zapewne podgrodziem nieobronnym. Na wsch. krańcu podgrodzia stwierdzono cmentarzysko datowane na w. XI i XII. Trzecia osada, która z czasem przejęła nazwę Giecz, położona na wschód od grodu i oddzielona od niego jeziorem, rozwijała się wokół rom. kościoła p.w. Św. Mikołaja — patrona kupców, co wskazuje najej charakter targowy. Kościół ten, zbudowany w drugiej połowie XII w., poprzedzony był starszą świątynią, której relikty o nie ustalonej chronologii odkryto w czasie prac konserwatorskich. Zbudowano ją zapewne w drugiej połowie X lub w początkach XI w. Osadę w Gieczu łączył z grodem most drewiany przerzucony przez teren nie istniejącego dziś jeziora i stanowiący część szlaku dalekosiężnego. Ślady mostu, zburzonego zapewne w czasie najazdu Brzetysława I, stwierdzono na wschód od grodziska. Na przełomie XI i XII w. most zastąpiono groblą o konstrukcji drewnianej, umocnionej ziemią i kamieniami, położoną około 100 m na północ od mostu.
Lit.: Hensel, Studia, t. 2, s. 24–7 i 147–52; A. Wędzki, Rozwój i upadek grodu gieckiego, Studia i Materiały do Dziejów Wielkopolski i Pomorza, t. 4, 1958, z. 2, s. 57–36 (tu dalsza lit.); B. Kostrzewski, Giecz odsłania swą przeszłość, ZOW, 27, 1961, s. 24–7.
[Bogdan Kostrzewski]
Ryc. 12. Kościół romański p. w. Św. Mikołaja i N. P. Marii.
Fot. ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Poznaniu 3. Giecz, wśr. zespół osadniczy o charakterze miejskim, składający się z grodu, obwarowanego podgrodzia, osady targowej na wsch. brzegu rz. Moskawy i nie obwarowanego podgrodzia na płn. zachód od grodu. W najbliższej okolicy istniało kilka osad otwartych, częściowo już nie istniejących, zależnych od grodu. Strategiczne znaczenie G. polegało na ochronie skrzyżowania szlaków komunikacyjnych: z Pomorza Zach. przez Poznań na Ruś i z Czech przez Śrem do Gniezna. G. osłaniał też od południa dostęp do Gniezna. O znaczeniu G. w czasach Bolesława Chrobrego świadczy wymienienie go przez Anonima tzw. Galla w rzędzie naczelnych grodów pol. Gall oceniał siłę zbrojną G. na 300 pancernych i 2000 tarczowników. G. był także ośrodkiem administracyjnym: czołem opola, a potem kasztelanii. Pierwotny gródek mieścił się w płd. części grodziska. W r. 1039 G. został zajęty przez Brzetysława I, mieszkańców przesiedlono do Czech, gdzie w lesie zwanym „Crinin” założyli osadę Hedčany, a sam gród uległ zniszczeniu. Prawdopodobnie dopiero w drugiej połowie XI w. nastąpiła odbudowa grodu, w czasie której dokonano znacznych zmian w jego rozplanowaniu wewnętrznym. Ośrodek władzy ks. przeniesiono wówczas do płn. części grodziska w okolice dzis. kościółka Św. Jana Chrzciciela. Być może, na czas odbudowy grodu przypada też budowa wspomnianego kościoła, który po raz pierwszy wzmiankowany jest w r. 1240 (zachowany na terenie grodziska drewniany kościółek został zbudowany dopiero w w. XVIII). W płd. części grodziska mieszkali wówczas rzemieślnicy trudniący się m.in. hutnictwem, czego dowodem są ślady odkrytych dymarek. Na wsch. brzegu Moskawy współcześnie z grodem rozwijała się osada otwarta, prawdopodobnie o charakterze targowym, wokół kościoła p.w. Św. Mikołaja i N.P.Marii. Zachowany do dziś budynek kościoła został zbudowany prawdopodobnie około połowy XII w. z obrabianych kostek granitowych. Jest to budowla jednonawowa, bezwieżowa, z wyodrębnionym prezbiterium zamkniętym apsydą. W płd. ścianie nawy zachował się skromny portal rom. W apsydzie odkryto stipes rom. ołtarza zbudowany w kształcie prostopadłościanu z 7 warstw ciosów. W czasie prac wykopaliskowych przeprowadzonych we wnętrzu kościoła natrafiono na głębokości 120 cm na ślady posadzki i fragment muru obwodowego starszego kościoła, którego rzut poziomy pokrywał się z rozmiarami kościoła dzis. Chronologia starszego kościoła nie została dotychczas ustalona. W czasie prac konserwatorskich prowadzonych po r. 1945 usunięte zostały późniejsze dobudówki i zrekonstruowane pierwotne sklepienie nad apsydą i prezbiterium oraz dwuspadowe dach kryte gontem. W ciągu wieku XIII G. utracił swoje znaczenie i spadł do roli zwykłej wsi, nie przekształciwszy się w miasto lokowane.
Źr.: Cosmae Chronicon Boemorum, Fon. rer. Boh., t. 2, s. 71; Kod. Dypl. Wlkp., t. 1, nr 224; Anonim tzw. Gall, lib. I, c. 8, MPH, N.S., t. 2, s. 25–6.
Lit.: M. Sokołowski, Kościoły romańskie w Gieczu, Krobi, Lubiniu i Kotłowie w W. Ks. Poznańskim, Sprawozdania Komisji do Badania Historii Sztuki w Polsce, K-w, t. 3, 1888, s. 93–4; B. Kostrzewski, Na śladach dawnej świetności Giecza, Prz. Zach., 8, 1952, nr 11–12, s. 405–9; S. Wiliński, Granitowe kościoły wiejskie XII wieku w Wielkopolsce, tamże, s. 417–32; Z. Wojciechowski, Znaczenie Giecza w Polsce Chrobrego, tamże, s. 410–6; B. Kostrzewski, Odkrycie mensy romańskiej w Gieczu, ZOW, 22, 1953, s. 227–30; tenże, Sprawozdanie z badań w Gieczu w 1953 r., Sprawozdania Archeologiczne, 2, 1956, s. 129–39; A. Wędzki, Rozwój i upadek grodu gieckiego, Studia i Materiały do Dziejów Wielkopolski i Pomorza, t. 4, 1958, z. 2, s. 5–36; Z, Świechowski, Budownictwo romańskie w Polsce, W-wa 1963, s. 37–40, ryc. 56–60.
[Andrzej Wędzki]
Hedčany
Kosmas opisując wyprawę Brzetysława I na Polskę w r. 1039 podaje, że ks. czes. po kapitulacji Giecza przesiedlił mieszkańców tego grodu do Czech. W puszczy międzyplemiennej zwanej Černin (Crinin) przesiedleńcy założyli osadę identyfikowaną z dzis. m. Hedčandy (6 km na wschód od Kralovic). Według relacji Kosmasa, Brzetysław ustanowił jednego z mieszkańców przełożonym i sędzią oraz zezwolił, aby osada rządziła się prawem pol. Przekaz Kosmasa przyjmowany jest jako dowód istnienia już na początku XI w. systemu pol. prawa zwyczajowego, różnego od czes.
Źr.: Cosmae Chronicon, lib. II, s. 2, Fon. rer. Boh., t. 2, s. 71.
Lit.: E. Komárek, Die polnische Kolonie der Hedčané in Böhmen, Prag 1868, Abhandlungen der königlichen böhmischen Gesellschaft der Wissenschaften, Sechste Folge, t. 2; V. Flajšhans, Nejstarší Čechy, Od pravěku k dnešku, Sborník prací z dějin československých k šedesátým narozeninám Jozefa Pekaře, Praha, t. 1, 1930, s. 43; A. Profous, Místní jména v Čechách, jejich vznik, původní význam a změny, Praha, t. 1, 1947, s. 291–2, 533; J. Bardach, Historia państwa i prawa Polski do połowy XV wieku, W-wa, t. 1, 1957, s. 97.
[Andrzej Wędzki] |
|||||
|