Włodzimierz Błaszczyk
Rezerwat archeologiczny w Gieczu pomnikiem 1000-lecia Państwa Polskiego
Współczesne społeczeństwo potrzebuje komunikatywnego obcowania z przeszłością zachowaną nawet w niewielkich fragmentach in situ, choćby nawet w postaci częściowej rekonstrukcji. Taka reanimacja przeszłości jest niezmiernie ważna w procesie wychowania społecznego. Jeśli będziemy pomnażać pomniki naszej kultury, tworząc rezerwaty archeologiczne w miejscach badań, osiągnięty zostanie także cel uczuciowy — patriotyczny. Nadszedł bowiem czas, aby uratować lub odtworzyć dla potomnych kształt naszej przeszłości, sięgając od jego najstarszych faz po wczesne średniowiecze i średniowiecze. Nie rekonstruujemy dawnych form życia dla zakonserwowania ich w muzeum, rekonstruujemy je celem ożywienia ich w świadomości współczesnych i przypominania ciągłości ludzkiej kultury. Takie cele przyświecały także przy tworzeniu Rezerwatu Archeologicznego w Gieczu, gmina Dominowo.
U podstaw utworzenia Rezerwatu Archeologicznego w Gieczu leżały wyniki badań uzyskane w trakcie wykopalisk przeprowadzonych na tym niezwykle ciekawym obiekcie. Giecz — jeden z centralnych grodów Polski wczesnofeudalnej, występujący często w źródłach pisanych — od 1949 r. był przedmiotem badań archeologicznych zakrojonych na szeroką skalę. Badania te przeprowadził doc. dr B. Kostrzewski, początkowo z ramienia Kierownictwa Badań nad Początkami Państwa Polskiego, a następnie Instytutu Historii Kultury Materialnej PAN i Muzeum Archeologicznego w Poznaniu.
Zasięg kasztelanii gieckiej według J. Ślaskiego. Zaznaczono miejscowości, w których znaleziono skarb monet. Rys. A. Błaszczyk
Początki grodu gieckiego sięgają okresu formowania się państewek plemiennych. Był on ośrodkiem opola, a jednocześnie siedzibą kasztelanii. Giecz jako czoło opolne pojawia się wprawdzie dopiero w XIII w. (kasztelan giecki wymieniony jest po raz pierwszy dopiero w 1240 r.), nie ma jednak wątpliwości, że metryka jego jest znacznie starsza. Wykazały to niezbicie wyniki badań wykopaliskowych.
Gród, składający się z dwóch członów o łącznej powierzchni około 4 ha, otoczony był potężnym wałem drewniano-ziemnym o konstrukcji rusztowej. Wał w dolnej części zbudowany był w konstrukcji hakowej i wzmocniony dodatkowo ławą kamienną. Położony był w doskonałych warunkach naturalnych: na wyspie lub półwyspie, otoczony basenem wód jeziora oraz bagnistą doliną Moskawy i jej dopływu.
Spełniał rolę ośrodka administracyjnego, ale przede wszystkim miał także duże znaczenie strategiczne. Wypływało ono głównie z jego położenia przy skrzyżowaniu dwu ważnych, dalekosiężnych szlaków wiodących do centrum państwa piastowskiego i polegało na osłanianiu dostępu do Gniezna i Poznania od strony południowej i wschodniej. Giecz był jednym z ogniw wewnętrznej linii obronnej strzegącej dostępu do Gniezna. Jego rola została wyraźnie uwidoczniona w Kronice Gala Anonima, w której wymieniany jest wśród naczelnych grodów polskich, takich jak Poznań, Gniezno i Włocławek.
Giecki węzeł drożny wczesnośredniowieczny według A. Wędzkiego. Rys. A. Błaszczyk
Gród w Gieczu nie istniał jednakże w odosobnieniu. Otaczały go w bezpośredniej i dalszej odległości grody w Chłapowie (3 km), w Dzierżnicy na tzw. Górze Górzno (3 km), Gułtowy (5 km), a także dalsze: Bnin, Moraczewo, Łubowo i inne.
Gród posiadał 2 bramy: południową, która czytelna jest jeszcze jako przerwa między wałem, oraz druga, która znajdowała się w północno-wschodniej części grodu i połączona była mostem drewnianym i groblą z osadą targową.
Kilkuletnie badania archeologiczne (1949–1966 oraz 1976–1977) przyczyniły się do poznania rozplanowania zabudowy grodu w poszczególnych fazach jego rozwoju od VIII do XIII w., konstrukcji wału i zmian jego przebiegu, konstrukcji mostu z X/XI w. oraz grobli z XI–XIII w. Badania przyczyniły się również do poznania szeregu osad otwartych otaczających gród, a także rozległego podgrodzia i osady otwartej. Największe nasilenie osadnictwa w Gieczu przypada na XI i XII w., a zanik osady targowej na XIII w. W osadniczym zespole gieckim na pierwsze miejsce wysuwa się gród — siedziba kasztelana gieckiego, który, jak już wspomniano, składał się z dwóch części, tj. gródka — zamku i podgrodzia otoczonych jednym potężnym pierścieniem wałów, a oddzielonych od siebie wewnętrznym, poprzecznym wałem.
Do najważniejszych odkryć doszło na terenie grodu. Odkryty został kompleks monumentalnych budowli składających się z dwóch członów, tj. palatium w kształcie wydłużonego prostokąta i połączonej z nim wschodnią, szczytową ścianą kaplicy pałacowej w kształcie rotundy. Jednolity charakter budowli świadczy, że zostały one zbudowane równocześnie. Długość całego kompleksu zabudowań po osi wschód-zachód wynosi 47 m, długość zaś samego palatium równa się 35 m. Szerokość palatium wynosi 16 m, tę samą średnicę ma również rotunda. Wnętrze części pałacowej składa się z 5 pomieszczeń o niejednolitej powierzchni. Nie jest wykluczone, że część ich służyła zarówno celom sakralnym, jak i dla potrzeb dworu. Odkryty zespół budowli monumentalnych ma bliskie analogie z podobnymi znajdującymi się na Ostrowie Lednickim, w Wiślicy, Przemyślu i Płocku. Zespół budowli gieckich datowany jest na początek XI stulecia. Fundatorami ich byli Bolesław Chrobry lub Mieszko II. Budowniczowie ci jednak nie zdołali doprowadzić do końca swego dzieła. Niepokoje za panowania i po śmierci Mieszka II, a wreszcie najazd Brzetysława w 1039 r. sprawiły, że budowę rotundy i palatium zdołano doprowadzić zaledwie do górnego poziomu fundamentów.
Plan sytuacyjny z naniesionymi wykopami archeologicznymi według B. Kostrzewskiego. Rys. A. Błaszczyk
Najazd czeski położył kres istnieniu starszego grodu. W Kronice Kosmasa zawarty jest opis jak to książę Brzetysław czeski niby „płomień” wpadł do Polski, zdobył i zniszczył Kraków, a następnie wymusił poddanie się Giecza wojskom czeskim: „Gdy przybyli do Grodu Giecz, mieszkańcy grodu [castellani], a także ci wieśniacy, którzy tym razem schronili się, nie mogąc wytrzymać uderzenia księcia [sc. Brzetysława], wyszli mu naprzeciw, niosąc złotą rózgę, co było znakiem poddania się i pokonania, prosząc go, aby na drodze pokojowej przesiedlił ich z ich bydłem i innymi ich przynależnościami do Czech. Książę godząc się na ich prośby, gdy ich przeprowadził do Czech, dał im znaczną część lasu, który nazywa się ,Crinin' [Černin], ustanawiając jednego z nich ich przełożonym i sędzią i orzekł, aby pod tym prawem, jakie mieli w Polsce, tak oni sami, jak i ich potomkowie żyli na zawsze. Od nazwy wziętej od grodu w Gieczu po dziś nazywają się ,gedcane' ”.
Giecz miał duże znaczenie strategiczne. Był jednym z grodów, który stał na drodze do Gniezna, które chronił od południa, jak Kiecko od północnego-zachodu. Brzetysław musiał przejść Wartę i dlatego oblegał stojący mu na drodze Giecz. Powszechnie znany przekaz Galla Anonima, że Bolesław Chrobry wyprowadzał z Poznania 1300 pancernych rycerzy i 4000 żołnierzy z tarczami, z Gniezna 1500 pancernych rycerzy i 5000 tarczowników, z Włocławka 800 pancernych i 2000 tarczowników, a z Giecza 300 pancernych i 2000 tarczowników. Przekaz ten świadczy o znacznej potędze militarnej Giecza.
Zniszczenie grodu przez najazd czeski musiało spowodować dłuższą przerwę w jego funkcjonowaniu. We wnętrzu grodu nastąpiły wówczas znaczne przesunięcia. Pierwotny gródek stracił swoje znaczenie i na jego miejscu powstało obronne podgrodzie o charakterze produkcyjnym. Świadczą o tym m. in. znalezione resztki dymarek, potwierdzające istnienie hutnictwa specjalizującego się w produkcji sprzętu wojskowego.
Widok na gród w Gieczu i jego południową bramę (obecny wjazd do grodu); Fot. Cz. Czub
Ośrodek władzy książęcej przeniósł się wówczas do północnej części grodu, w okolice dzisiejszego kościółka Św. Jana Chrzciciela. Nie znany nam jest czas powstania tego kościoła. Pierwsza wzmianka o nim pojawia się dopiero w dokumencie z 1240 r. Dokument ten wyznacza jednak tylko górną granicę jego powstania. W okresie wczesnośredniowiecznym było ogólną tendencją budowanie obok kościoła grodowego (fragmenty rotundy założonej przed 1039 r.) w ważniejszych ośrodkach państwowych, do których i Giecz zaliczamy, także kościołów na podgrodziu. Wczesne wezwanie kościoła (św. Jana Chrzciciela), które było stosowane przy zakładaniu nowych kościołów w krajach świeżo schrystianizowanych, pozwala wysunąć hipotezę, że kościół w obecnym miejscu zbudowany został w trakcie odbudowy grodu po zniszczeniach wojennych związanych z najazdem czeskim. Obecny kościół drewniany pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela pochodzi z XVIII w.
Nie mniej owocnie, choć w mniejszych rozmiarach, przedstawiają się wyniki badań na rozwijającej się współcześnie z grodem osadzie otwartej wraz z kościołem Św. Mikołaja i NMP, położonej na wschodnim brzegu Moskawy. Dotychczasowe, wstępnie przeprowadzone badania na tym terenie ujawniły ślady po rozległej osadzie wczesnofeudalnej, której początki na podstawie materiałów archeologicznych można ustalić na IX/X w. Nie zdołano określić jak dotąd charakteru tej osady ani też pełnego jej rozplanowania. Musiała być jednak ludną i rozległą, jeśli posiadała własny kościół.
Przetrwały do naszych czasów kościół Św. Mikołaja jest datowany na połowę XII w. W toku przeprowadzonych w jego wnętrzu badań wykopaliskowych, szczególnie w absydzie przy ścianie północno-wschodniej, ujawniły się relikty po wcześniejszym, a może nawet; po dwu starszych kościołach datowanych na XI w. Badania prowadzone w obrębie tego kościoła stanowią niewątpliwie cenny przyczynek do dziejów architektury romańskiej w zachodniej Polsce, nie mówiąc już o tym, że wzbogaciły inwentarz budowli romańskich o nową pozycję, drugą tego rodzaju w Polsce, a pierwszą w Wielkopolsce.
Usytuowanie osady otwartej w pobliżu przeprawy przez Moskawę oraz na skrzyżowaniu szlaków handlowo-komunikacyjnych mogło w przeszłości doprowadzić do wytworzenia się tutaj lokalnego ośrodka targowego. Na targowy charakter osady wskazuje również nadanie kościołowi wezwania św. Mikołaja, który, jak wiadomo, był patronem miast i kupców. Powstaje pytanie, jaki charakter miał ten zespół osadniczy. Dotychczasowe wyniki badań nad kasztelanią giecką zdają się wskazywać na znaczny stopień jego rozwoju już w okresie wczesnofeudalnym. Potwierdziły to także badania paleobotaniczne, ujawniające uprawę różnego rodzaju zbóż, takich jak pszenica, żyto, jęczmień i proso oraz praktykowane osadnictwo i warzywnictwo. Równolegle z rolnictwem rozwijana była gospodarka hodowlana. Jak więc widzimy, był to ośrodek prężny gospodarczo. Utwierdza nas w tym przekonaniu także zaobserwowane silne zagęszczenie osad wokół Giecza oraz znaczna ilość odkrytych skarbów w rejonie Giecza, co stawia kasztelanię giecką wśród najsilniejszych ekonomicznie terytoriów Polski piastowskiej.
Rekonstrukcja gieckiego zespołu osadniczego według B. Kostrzewskiego. Rys. A. Błaszczyk
Na przykładzie kasztelanii gieckiej można dwukrotnie prześledzić upadek grodu. Pierwszy raz ma on miejsce po najeździe Brzetysława w 1039 r., a drugi pod koniec XIII w., kiedy w całej Polsce obserwuje się zanik dawnych funkcji wykonywanych przez kasztelanów. Funkcje te zaczynają przejmować starostowie. W przypadku Giecza funkcje sądów i administracyjne przejmą w ciągu XIV w. Pyzdry. Giecz ze swoim podgrodziem i osadą targową nie potrafił przekształcić się w miasto w okresie powszechnych przemian gospodarczo-społecznych, jakie obserwujemy w Polsce od połowy XIII w., tj. w dobie dokonującej się wielkiej reformy miejskiej. Zjednoczenie państwa polskiego ostatecznie kładzie kres dawnemu systemowi gospodarczemu, w tym także przesądza o losie kasztelanii gieckiej.
W okresie przygotowań do obchodów Tysiąclecia Państwa Polskiego gród w Gieczu stał się jednym z ważnych punktów badawczych. Archeolodzy pod kierunkiem doc. dr. Bogdana Kostrzewskiego swoimi wieloletnimi i żmudnymi pracami wykopaliskowymi przywrócili na powrót piękną i bogatą, a zapomnianą przeszłość Giecza. Dlatego też badacze Giecza równolegle z przeprowadzanymi badaniami, których wyniki wzbogaciły w sposób zasadniczy także w treść samo grodzisko, czynili starania o uznanie tego grodu za pomnik historii i kultury polskiej. W 1959 r. Ministerstwo Kultury i Sztuki uznało gród w Gieczu za takowy i zaleciło utworzyć z niego rezerwat archeologiczny. Przyznane na ten cel specjalne dotacje pozwoliły już jesienią 1959 r. przystąpić do pierwszych prac konserwatorskich oraz do prac ziemnych związanych z rekonstrukcją pewnych odcinków grodu. Prace te trwały do 1963 r. W tym czasie m. in. przeniesiono na nowe miejsce cmentarz, z którego ekshumowano około 500 pochówków, zbudowano nową drogę dojazdową i parking dla pojazdów oraz drogę spacerową z dwoma mostami łączącą grodzisko ze wsią Giecz i biegnącą wzdłuż zachodniej grobli. Zrekonstruowano także częściowo wały obronne, których część zniwelowano na początku XX w. Na terenie grodu rozebrano 3 duże budynki gospodarcze b. folwarku probostwa, dom mieszkalny, budynek gospodarczy b. organistówki oraz prowizoryczny barak murowany Kierownictwa Badań Wykopaliskowych. Do grodziska doprowadzono sieć elektryczną i telefoniczną oraz wywiercono studnię głębinową.
Dla potrzeb muzeum wybudowano ze środków SFOS-u budynek muzeum wraz z salą na wystawy, pomieszczenia mieszkalne dla kierownika rezerwatu i ekspedycji wykopaliskowej oraz dla klubu. W salach muzeum otwarta została stała wystawa pt. „Z najdawniejszych dziejów Giecza”, a na terenie grodu po przeprowadzonej konserwacji odkrytych fundamentów budowli pałacowej i świątyni urządzono pokaz plenerowy in situ w otwartym wykopie.
Widok na relikty monumentalnych budowli — palatium i rotundy z XI w. zachowanych in situ na grodzie gieckim. Fot. Cz. Czub
Wszystkie odkryte i istniejące obiekty zabytkowe powiązane zostały alejkami spacerowymi, wzdłuż których umieszczono wystawę plenerową. Na planszach przedstawiono historię grodu w Gieczu oraz kasztelanii gieckiej, a także zamieszczono szczegółowe informacje o obiektach zabytkowych: palatium i rotundzie, murze zabytkowym z XII w., kościołach Św. Jana Chrzciciela i Św. Mikołaja. Przy skrzyżowaniach dróg umieszczono odpowiednie tablice orientacyjne i drogowskazy do Rezerwatu Archeologicznego w Gieczu.
Uroczyste otwarcie Rezerwatu Archeologicznego w Gieczu, jako Oddziału Muzeum Archeologicznego w Poznaniu, nastąpiło w dniu 21 lipca 1963 r., a w dniu 18 maja 1965 r. odbyła się w Gieczu Ogólnopolska Sesja Naukowo-Oświatowa, na którą złożyły się referaty prof. dr. Z. Rajewskiego, doc. dr. B. Kostrzewskiego i mgr Z. Pawłowskiej sumujące wyniki badań wykopaliskowych przeprowadzonych na grodzie w Gieczu. Uczestnicy sesji zapoznali się także z urządzeniami Rezerwatu Archeologicznego, a także obejrzeli inscenizację dramatu historycznego L. Eustachowicza i W. Żegalskiego pt. Kołodziej Czas, wystawioną na zbudowanej w tym celu w Gieczu estradzie. Sztuka napisana została specjalnie dla widowiska plenerowego w Gieczu, a jej kanwę stanowiły dawne dzieje grodu. Sztuka ta jak też inne, np. Polewki Igrce w gród walą, są stałą pozycją letnich widowisk na estradzie w Gieczu.
Położony nieco na uboczu od uczęszczanych tras turystycznych Giecz jest licznie odwiedzany. W ciągu 15 lat jego istnienia zwiedziło go ponad 100 tys. osób przybyłych tu zarówno indywidualnie, jak i zbiorowo.
Obiekt w Gieczu, tak ściśle związany z głównymi ośrodkami tworzenia się państwowości polskiej, takimi jak Poznań i Gniezno, będzie włączony do Szlaku Piastowskiego jako druga trasa przebiegająca od Gniezna przez Giecz do Poznania, z uwzględnieniem leżących po drodze bardzo ciekawych zespołów pałacowych w Czerniejewie i Gułtowych, a także Muzeum w Koszutach i unikatowego w skali Polski rezerwatu uli zabytkowych w Swarzędzu. W samym Gieczu natomiast projektuje się w okresie letnim urządzanie widowisk plenerowych o tematyce ginącego w Wielkopolsce folkloru ludowego. Na specjalnie dla tych celów zbudowanej estradzie będzie się także organizowało eliminacje szkolnych zespołów artystycznych i istniejących już w Wielkopolsce zespołów ludowych.
Przeszłość i powaga stuleci, odczuwana żywo przez każdego z odwiedzających Rezerwat Archeologiczny w Gieczu, stwarza niepowtarzalną okazję obcowania z wiekami i autentyczną historią Polski. Człowiek współczesny coraz bardziej potrzebuje obcowania z autentycznymi zabytkami przeszłości zachowanymi $in situ i częściowo reanimowanymi.
Giecz jako Pomnik naszego tysiącletniego bytu narodowego jest najlepszą szkołą wychowania patriotycznego. Danej nam szansy nie możemy zaprzepaścić.
Ważniejsza literatura
W. | Błaszczyk, Muzeum Archeologiczne w dwudziestopięcioleciu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, „Fontes Archaeologici Posnanienses” 1969, t. 20, s. 1–45; |
–, | Muzeum Archeologiczne w Poznaniu w 120 rocznicę 1857–1977, tamże, 1978, t. 27 (w druku); |
–, | Źródła świadomości narodowej, „Nurt” 1976 6 (134); |
–, | Przeszłość dla przyszłości, „Z otchłani wieków” 1977, R. XLIII, nr 3, s. 237–239. |
B. | Kostrzewski, Gród Piastowski w Gieczu, Poznań 1966; tam też spis ważniejszej literatury przedmiotu; |
–, | Zespół osadniczy w Gieczu. Przyczynek do zagadnienia formowania się miast przedlokacyjnych w Polsce, w: I Międzynarodowy Kongres Archeologii Słowiańskiej, Warszawa 14–15 IX 1965, Wrocław 1965, Wrocław 1968, t. 4, s. 318–331. |
M. | Łastowiecki, Działalność Rezerwatu Archeologicznego w Gieczu w latach 1963–1977, „Fontes Archaeologici Posnanienses” 1978, t. 27 (w druku). |
J. | Ślaski, Wielka własność na obszarze kasztelami gieckiej w X do XI wieku, „Przegląd Archeologiczny” 1953, R. 27/28, t. 9, s. 271–278. |
M. | Tuszyński, Militaria wczesnośredniowieczne z Giecza, „Z otchłani wieków” 1953, R. 22, s. 230–235; |
–, | Wyroby grzebieniarskie z Giecza z badań w latach 1949–1952, tamże, 1953, R. 22, s. 190–195. |
A. | Wędzki, Rozwój i upadek grodu gieckiego, „Studia i Materiały do Dziejów Wielkopolski i Pomorza” 1958, t. 4, z. 2, s. 5–37, tam też obszerna literatura przedmiotu. |
S. | Wiliński, Granitowe kościoły wiejskie XII wieku w Wielkopolsce, „Przegląd Zachodni” 1952, R. 8, t. 3, s. 417–432. |
Z. | Wojciechowski, Znaczenie Giecza w Polsce Chrobrego, „Przegląd Zachodni” 1952, R. 8, t. 3, s. 410–416. |
|